Monday, June 6, 2011

EOISOD 2 : Lukisan Hidup




“Kembalilah kepada mereka berdua dan jadikanlah mereka berdua ketawa (gembirakanlah mereka) sebagaimana kamu jadikan mereka menangis.”-Petikan Hadis Nabi SAW

LUKISAN HIDUP

Asyraf termenung sendirian. Diam kaku. Jelingan matanya merenung dinding teratak rumahnya seakan-akan menerobos pandangannya keluar. Isterinya, Nurul ‘Aliyah yang sedang sarat mengandung mampir ke arahnya.

“ Assalamualaikum.Abang ok ke? “ujar ‘Aliyah lembut pada suaminya yang tersayang.

“ Waalaikumsalam. Oh, abang ok je..hehe. nape kata begitu? “ Asyraf senyum manis.

“ em, takdelah,tgk tadi temenung semacam je, kemudian cakap sorang-sorang. Kalau nak cakap apa-apa, I’m your loyal listener..’ beritahu ‘Aliyah. Lesung pipitnya terukir kemas.

“ Ah,tiada apa-apa, sekadar memikirkan apa yang bakal kita berikan kepada cahaya pertama ini. Lukisan apakah yang bakal kita hiasi kehidupannya? “

“ Hmm,pasti abang tengah fikirkan tentang sabda Rasul kan?? “ pantas ‘Aliyah meneka.

“Tiada (seorang anakpun) yang dilahirkan kecuali ia dilahirkan dalam keadaan fitrah. Maka kedua orang tuanyalah yang menyebabkan ia menjadi Yahudi, atau menjadikannya Nasrani atau menjadikannya Majusi (penyembah api).”

“ Ya, memang tu yang abang tengah fikirkan. Terkadang runsing juga “ asyraf senyap seketika.

“ ‘Aliyah dan anak-anak kita adalah Amanah Allah, Abang akan ditanya satu hari nanti, apa yang telah abang corakkan kalian. “ Asyraf bersuara sayu.

“ Abang, kita bakal menjadi ibubapa,dan amanah ini adalah milik kita berdua, dipinjam Allah, menjadi ujian dan dugaan, menjadi batu loncatan untuk kita lebih mampir dekat disisi Allah. InsyaAllah akan kita hadapi dengan doa dan usaha. Liyah akan jadi sebaik2 isteri dan ibu kepad anak abang “ suara ‘Aliyah tersekat. Sebak.

Insya Allah..Allahumma Amin “ Asyraf senyum sambil bersyukur.Tangannya mengelap pipi ‘Aliyah yang mulai menghujan dibasahi air mata.

Getus hati kecilnya “Terima Kasih Ya Allah kerna mengurniakan ku seorang isteri yang solehah”.

SOLUSI

“ Saudara Asyraf, Ini jawapan bagi persoalan kalian berdua. Silakan membaca dan menghayatinya “ Ustaz Dzulkifli memberikan sebuah buku tulisan Nasih ‘Abdullah Ulwan bertajuk “Tarbiyatul Aulad”.

“ Syukran Kathir Ya Ustaz “Asyraf menyambut kitab yang diberikan Ustaz Dzulkifli.

Ustaz Dzulkifli menyambung “ Dan banyakkan membaca doa ini ya,

( rabbana hablana min azwajina wazurriyyatina qurrata a'ayun waj'alna lilmuttaqeena imama)

Maksudnya : wahai tuhan kami, kurniakanlah pada kami dari pasangan kami serta zuriat kami ketenangan/ketenteraman, dan jadikanlah kami imam bagi orang2 yg bertaqwa.

“insya Allah Ustaz “Asyraf senyum.

_______________________________________________________________________________

LUKISAN HIDUP KAMI

“Aliyah, Abang dah baca sedikit tentang tarbiyah anak-anak kita seperti yang disarankan oleh Syeikh Abdullah Ulwan. “ Asyraf bersuara usai solat isyak.

“ Yake?Apa dia ya bang “ Aliyah bersungguh memasang telinga.

“ Kata buku tu, hanya ada satu cara agar anak menjadi permata hati dambaan setiap orangtua, yaitu melalui pendidikan yang bersumber dari nilai-nilai Islam”. Ujar Asyraf.

“ Em,tepat tu! Hanya dengan Lukisan Agama sahajalah, Lukisan kehidupan seseorang tu dapat menjadi lukisan terindah.kan bang? “’Aliyah gembira tersenyum.

“ Ya,Insya Allah. Kita pun kena berusaha memperbaiki diri kita kan? Kita ingin membina generasi muslim yang hebat mestilah dari ibubapa yang rapat dengan Allah “ Asyraf membalas.

“ Insya Allah bang, Bimbinglah Aliyah jadi seorang isteri dan ibu yang solehah bang “ Aliyah bersuara lembut. Hatinya begitu tersentuh.

“ Insya Allah. Abang pun sama. Tegurlah abang andai abang tersasar dalam mengetuai bayt kita ini“ Asyraf membalas.

Lantas mereka berdua berlangsungan membuat solat hajat memohon dan memasang hajat agar Allah mengurniakan mereka anak-anak dan keluarga Sakinah yang menempah Syurga Allah. Amin ya Rabbal’alamin,

Pembaca sekalian pun doakan mereka ya??